Eric Leltz  RSS feed    

Dash button

Donderdag 07 mei 2015

eric leltz

Amazon kwam onlangs met een 'dash button'. Een apparaat waarmee je rechtstreeks een product kunt bestellen als je merkt dat dit op is. Omdat de introductiedatum 1 april was dacht ik even aan een slechte grap. Het bleek echter bittere ernst.

Helaas is een 'dash button' slechts een tussenoplossing. Het is het resultaat van een-dimensioneel denken want het is niet echt een oplossing voor het probleem dat voorligt. De besteller heeft er namelijk niet direct iets aan want als je pas gaat bestellen op het moment dat je merkt dat bijvoorbeeld de koffiecups op zijn, wordt het verlangen naar een kopje koffie nog even noodgedwongen op de proef gesteld.

Dat het anders kan zie je terug in de logistiek bij 'just in time' leveringen. Daar wordt aan de hand van de historie van het gebruik en de levertijd van een product, bij een minimum voorraad een bestelling geplaatst. Dit wordt volautomatisch door het systeem zelf gesignaleerd en gedaan. Dan is de mens dus niet de initiator van de actie maar zit de bestelcyclus ingebakken (embedded) in het systeem. En voor wie niet kan loslaten? Die krijgt een signaal waarna toch zelf kan worden besteld.

Zo pak je het probleem bij de wortel aan zodat het wordt opgelost nog voordat het zich voordoet. Op deze wijze voorkom je problemen in plaats van dat je wacht tot een probleem zich aandient.



Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken