Eric Leltz  RSS feed    

Taxi

Vrijdag 04 juli 2014

eric leltz

Ik las een artikel over een taxichauffeur in Londen. Hij moest eerst twee en een halfjaar in de schoolbanken zitten om het stratenplan te leren voordat hij de weg op mocht. Met de huidige navigatiesystemen lijken mij deze lessen een restant uit het verleden waar niemand bij heeft stil gestaan of ze nog wel nodig zijn. Zoals er nog lang overzichten werden uitgeprint terwijl dezelfde overzichten ook op het beeldscherm te toveren zijn. Niet dat er nooit iets hoeft worden uitgeprint. Dat kan best gemakkelijk zijn. Zo is het ook niet zo dat een taxichauffeur niets van een stad hoeft te weten en maar blind moet varen op zijn navigatiesysteem. Maar de kennis van het stratenplan hoeft veel minder gedetailleerd te zijn. De tijd van de cursus "stratenplan" kan beter worden besteed aan een cursus "hoffelijkheid" zodat een passagier zich echt welkom voelt in de taxi.

Overigens is het soms al voldoende dat een chauffeur kan rijden en netjes kan communiceren en dus helemaal niets van het stratenplan hoeft te weten. Een eigenaar van een taxibedrijf in New York kon moeilijk snel aan personeel komen omdat het te lang duurde voor ze de stad een beetje kende. Hij maakte van de nood een deugd. Bij nadere bestudering van zijn klantenbestand bleek dat veel klanten gewoon de taxi van of naar hun eigen huis of kantoor namen en goed bekend waren in de stad. Hij introduceerde twee soorten taxi's: een voor mensen die de stad niet kennen en een voor hen die de stad wel kennen. In de eerste taxi's reden chauffeurs die het stratenplan kende, in de tweede taxi's hoefde dat niet. Immers de passagiers konden de chauffeurs wel helpen en de weg wijzen, in ruil voor een lagere ritprijs. Het bleek een schot in de roos en het tekort aan gekwalificeerd personeel, lees personeel op de hoogte van het stratenplan, bleek snel opgelost.



Reactie geven

Naam *
Email *
Website
Bericht *

Archief



Rubrieken