Eric Leltz  RSS feed    

Zwijgen over het zoeken naar een nieuwe burgemeester

Dinsdag 19 juni 2007

Deze middag kwam het Presidium bijeen. Het ging over het proces om een nieuwe burgemeester te installeren. Nu heb ik wel vaker medewerkers aangenomen maar nog nooit een burgemeester. Het is voor mij dus een unieke ervaring om ook eens in deze keuken te kijken. Helaas mag ik hier niet veel over kwijt omdat het allemaal heel gevoelig ligt. In een aantal gemeenten zijn raadsleden zwaar in de problemen gekomen omdat zij uit de school klapte. En dit is een politieke doodzonde. Recent was dit nog in buurgemeente Rhenen het geval. Nu zal ik niet bewust uit de school klappen maar onbedoeld schrijf je al snel iets op wat eigenlijk binnenskamer moest blijven. Daarom zal ik op mijn weblog de bijeenkomsten van het Presidium die over de burgemeesterspost gaan verder niet meer beschrijven. Het zou een voortijdig einde van mijn politieke carrière tot gevolg kunnen hebben. En ik heb nog geen enkele behoefte aan een politiek pensioen.

Wel of geen referendum?

Woensdag 25 april 2007

In Edestad stond, nota bene op de voorpagina, een bericht met de kop “D66 oppert referendum burgemeester”. Via een raadplegend referendum wil de fractie van D66 de nieuwe burgemeester kiezen. Het is een raadplegend referendum dus de beslissing over de uiteindelijke benoeming wordt niet door het referendum bepaald maar door de minister. Deze doet dit op voorspraak van de gemeenteraad maar de raad heeft natuurlijk wel wat uit te leggen als zij de uitslag van het referendum naast zich neerlegt. Het idee van een referendum is goed en moet ook zeker mee worden genomen in de extra raadsvergadering waar we bespreken hoe we nu tot de invulling van de vacature komen. De gemeentewet laat dit ook toe en sterker stimuleert dit. Om die reden heb ik in het afgelopen weekend binnen mijn fractie al de vraag gesteld wat ons standpunt is over een raadplegend referendum in Ede. Intern zijn we hier nog over in gesprek. Net als andere fracties zoals ik hoorde in de extra Presidium vergadering van afgelopen maandag. Volgens het plan van aanpak voor de benoeming van een nieuwe burgemeester is het beantwoorden van de vraag “wel of geen referendum?” een van de vele punten die moeten worden besproken in de nog uit te roepen openbare raadsvergadering waar ook de commissaris van de Koningin in Gelderland bij aanwezig is. Daar komen ook vragen als “zetten we een tijdelijke plaatsvervangende burgemeester in?” en “wat is de samenstelling van de vertrouwenscommissie?” aan de orde. En om dan nu al met een initiatief voorstel te komen is wat al te voorbarig. Maar het is ook verwarrend. Ik had het verstandiger gevonden als D66 even het geduld had opgebracht tot de extra raadsvergadering waar dit aan de orde komt. Lukt het daar niet dan kunnen altijd nog zwaardere middelen worden ingezet. Overigens hebben we in de extra Presidium vergadering van afgelopen maandag al besloten dat we de inwoners van Ede zullen uitnodigen om mee te denken over het profiel van de nieuwe burgemeester. Het gaat dan om welke kwaliteiten, eigenschappen en deskundigheden belangrijk zijn. Reageren kan schriftelijk, via emailadres info@ede.nl, onder vermelding van profielschets burgemeester of via de gemeentesite www.ede.nl. Hierbij de profielschets waarop kan worden gereageerd: profielschets

Op zoek naar een nieuwe burgemeester.

Maandag 23 april 2007

Met het vertrek van Roel Robbertsen als Commissaris van de Koningin naar Utrecht moeten we op zoek naar een nieuwe burgemeester. Voor de werving is een draaiboek beschikbaar. Belangrijk punt is dat de voordracht en de voorselectie wordt gedaan door de Commissaris van de Koningin in Gelderland. Maar de gemeenteraad speelt natuurlijk ook een grote rol. En daar hebben we vandaag in een extra Presidium met de fractievoorzitters over gesproken. Het gaat dan over:

  • Het tijdpad,
  • Of we verder gaan met een loco-burgemeester of met een waarnemer,
  • De samenstelling van de vertrouwenscommissie zeg maar de sollicitatiecommissie,
  • Hoe we de profielschets gaan samenstellen, dus de functie-eisen waaraan de nieuwe burgemeester moet voldoen en
  • De wijze van werven, via een advertentie of via een raadplegend referendum.

Het was meer een oriënterende bespreking want de meeste zaken worden vastgesteld in een nog uit te roepen openbare raadsvergadering waarbij de Commissaris van de Koningin van Gelderland aanwezig is.

In jachtslot Sint Hubertus praten over dualisering

Maandag 02 april 2007

Vandaag was er een extra Presidium. Niet gewoon in het gemeentehuis maar in het jachtslot Sint Hubertus op de Hoge Veluwe. Een hele mooie ambiance om één onderwerp bij de (herte)kop te nemen: de dualisering. Sinds 2002 bestaat de wet dualisering waarin de spelregels staan hoe de raad en het college met elkaar omgaan. Deze zijn meer los van elkaar komen te staan waarbij het de bedoeling is dat de raad de kaders bepaalt en het college hier invulling aan geeft. Omdat de raad meer met de grote lijn bezig is heeft zij ook meer tijd om "de stad in te gaan en de burgers te ontmoeten". Althans dat is de bedoeling. Voor 2002 kende we het zogehete monisme, waarbij college en raad veel meer met elkaar verweven waren. Het spreekt voor zich dat zo’n structuur wijziging niet van de ene op de ander dag goed gaat. En dan zit het probleem niet zozeer in het afspreken van de nieuwe werkwijze maar wel in het leren anders met elkaar om te gaan. In het cultuur aspect dus. Daarom past het om van tijd tot tijd te evalueren wat de stand van zaken is van deze vernieuwingsimpuls. En daar hebben we deze middag over gesproken. Belangrijke input vormde de door GroenLinks/PE bepleitte scan Dualisering van de VNG. Ook hebben we afgesproken hoe we nu verder gaan. Een vruchtbare bijeenkomst. Maar gelukkig bleef het niet alleen bij praten. We kregen ook een rondleiding door het jachtslot waarbij de zeer deskundige gids af en toe doorspekt met zijn privé mening uitleg gaf over het bijzondere gebouw. Mooi om te horen dat de architect van het gebouw, Berlage, bij het ontwerp eigenlijk tegengas gaf aan de meer rationele stijl van bouwen die destijds (rond 1900) in zwang was. De rationele stijl paste natuurlijk in de mechanisatie trend van die tijd en een mooi voorbeeld is de Eiffeltoren. Het jachtslot is meer een uiting van het radicaal liberalisme, de voorloper van de sociaal democratie. En dan wordt in het gezelschap van politici zelfs een gebouw weer terug gebracht tot politieke proporties.

Archief



Rubrieken